Wat is bijtelling ?

In Nederland moet iedereen die van een bedrijfs- of leaseauto ter beschikking gesteld krijgt van zijn werkgever bijtelling betalen. Afhankelijk van de auto wordt er een bepaald percentage van de cataloguswaarde van opgeteld bij het inkomen van de werknemer.

Deze belasting verhogende maatregel wordt maandelijks verrekend met de loonbelasting door de werknemer. De hoogte van het percentage was in het verleden direct gerelateerd aan de CO2 uitstoot van de auto.

Vanaf 2018 zijn er nog maar twee tarieven namelijk de 4% voor volledig elektrische voertuigen (0 gram CO2-uitstoot) en 22% voor alle overige auto’s (onafhankelijk van de CO2 uitstoot).

Waarom is er bijtelling?

Wie de beschikking krijgt over een auto van de zaak en die ook regelmatig gebruikt voor privé gebruikt is een fiscale bijtelling (belasting) verschuldigd. Deze zogenaamde bijtelling is van toepassing als men in een jaar meer dan 500 kilometer privé heeft gereden. De fiscus ziet dit dan als een loon in natura. En zoals gebruikelijk over loont dien je nu eenmaal belasting te betalen.

Wie moet er betalen?

De bijtelling is er voor zowel de werknemer als voor de ondernemer. De belastingdienst maakt geen enkel onderscheid tussen het rijden in een auto die je van je werkgever ter beschikking hebt of het rijden in een auto van je eigen onderneming. Indien het aantal privé kilometers meer is dan de regel van 500 dien je die fiscale bijtelling te betalen. Ook maakt het geen verschil wat de rechtsvorm is van de onderneming. Het enige verschil is dat de bijtelling bij privé personen bij de inkomstenbelasting wordt geheven als genoten loon in natura. De bijtelling bij ondernemers wordt gewoon bij de winst opgeteld. Als de onderneming een BV of NV als rechtsvorm heeft gekozen wordt de bijtelling van de ondernemer, als zijnde een normale werknemer, gewoon via de inkomstenbelasting verrekend.